De waarde van werken met het DISC-model

Iedereen herkent het wel, een collega die dingen volledig anders aanpakt dan jij. Het lijkt soms wel of jullie een totaal andere taal spreken. Daardoor is er vaak miscommunicatie en komt jouw boodschap totaal niet zo over als dat je bedacht had. En zelf heb je ook moeite die collega te begrijpen.

Zo zonde!

Want hierdoor ontstaan onnodige frustraties, wat zeker invloed heeft op de werk- en teamsfeer. En dan hebben we het nog niet eens over de prestaties. De eerste stap is het erkennen van het verschil in communicatie. Pas dan ben je klaar om om inzicht te krijgen in je eigen communicatiestijl. Als je dat hebt gedaan leer je vervolgens de andere manieren van communicatie te herkennen.

WAT IS HET DISC MODEL?

Een manier om dit te doen is het gebruiken van het Disc Model. Hiermee leer je jezelf en de ander beter kennen waardoor jullie effectiever leren te communiceren. Hoe fijn is het als er meer begrip voor elkaar komt waardoor jullie een gezamenlijke taal spreken? Het is een tool waarmee je inzicht krijgt, waarmee je leert herkennen welke stijlen je collega’s hebben en hoe je met elkaar je communicatie gedeeltelijk op elkaar kan afstemmen.

DE VERSCHILLENDE KLEUREN EN GEDRAGSVOORKEUREN

In het DISC-model spelen de kleuren rood, geel, groen en blauw een hoofdrol. Elke kleur staat voor een specifieke gedragsvoorkeur. Doelgericht, Interactief, Stabiel en Conformerend. Deze stijlen representeren gedragskenmerken en voorkeuren op de werkvloer. (Haenraets & van Elewout, 2021)

 

Het DISC-model is een persoonlijkheidsbeoordelingssysteem dat individuen categoriseert in vier hoofdstijlen: Dominant, Invloedrijk, Stabiel en Consciëntieus. Deze stijlen representeren gedragskenmerken en voorkeuren op de werkvloer. Hier is een beknopte samenvatting van elke stijl en hoe je het DISC-model kunt toepassen op de werkvloer:

 

Rood staat voor Dominant (D): Taakgericht, besluitvaardig, direct en resultaatgericht.

Geel staat voor Interactief (I): Mensgericht, sociaal, optimistisch en overtuigend.

Groen staat voor Stabiel (S): Mensgericht, geduldig, betrouwbaar en teamgericht.

Blauw staat voor Consciëntieus (C): Taakgericht, nauwkeurig, analytisch en perfectionistisch.

 

Het DISC-model biedt een kader om de diversiteit in persoonlijkheden op de werkvloer beter te begrijpen en effectief met anderen samen te werken. Wij zien het niet als manier om iemand in een hokje te plaatsen en we begrijpen dat je geen “kleur” bent, maar een uniek individu. We praten over gedrag en communicatie die passen bij bepaalde eigenschappen. Iedereen heeft alle ‘kleuren’ inzicht, maar ook iedereen heeft een bepaalde eerste voorkeur van communicatie.

COMMUNICEREN OP DE WERKVLOER

Hoe we communiceren heeft effect op onze collega’s op de werkvloer. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de teamdynamiek. Begrijp je de verschillende persoonlijkheidsstijlen binnen het team waarin je werkt en kan je jouw communicatiestijl aanpassen om effectievere samenwerking te bevorderen? Of pas je jouw leiderschapsstijl aan op basis van de behoeften en voorkeuren van je teamleden? In je communicatie kan je door je collega’s en teamleden beter te leren kennen effectiever met elkaar om gaan. En in het geval van conflicten is het waardevol om de verschillen in benaderingen te herkennen en te voorkomen dat het conflict uit de hand loopt door begrip en respect voor diverse persoonlijkheden.

Wij raden aan om aan de hand van een een uitgebreide persoonlijke analyse te investeren in het herkennen van de verschillende gedragsstijlen. Oefen met de verschillende manieren van communiceren en neem de tijd om met je eigen resultaten aan de slag te gaan. Dit kan ook door middel van 1 op 1 coaching.

TOT SLOT

Wij zien het DISC-model als een manier om effectiever te kunnen afstemmen op de voorkeur van je collega’s zonder afstand te doen van je eigen stijl. Dit kan wederzijdse begrip vergroten en je in staat stellen om echt effectief te communiceren, in plaats van langs elkaar heen te praten. Hierdoor kunnen jullie gezamenlijke doelen sneller en met meer plezier bereiken. Wie wil dat nou niet

Deel:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Related Posts

Benieuwd naar de succesverhalen van onze klanten?

Ontdek het zelf in de Happy Brochure!